חיטוב והרמת ירכיים

מתיחת ירכיים נועדה לטיפול באנשים לאחר ירידה משמעותית במשקל, הגורמת להיווצרות עודפי עור גדולים או לחליפין באנשים הסובלים מחוסר סימטריה בין פלג גופם העליון והתחתון.

הניתוח כולל הסרת עודפי העור והשומן, ועיצוב הירך לקבלת מתאר גוף אחיד, מוצק וצעיר.

במידת הצורך ניתן לשלב בניתוח זה שאיבת שומן מאזורים סמוכים.

ניתוח הרמת ירכיים הופך לאחרונה לפופולרי, לאור העלייה בניתוחים הבריאטריים (ניתוחי קיצור הקיבה) וירידות המשקל המסיביות, אשר אחת מתופעות הלוואי שלהן הינה הוותרות של עודפי עור קיצוניים באזורים אלה.

הרמת ירכיים: רקע

עד 1998, כל הרמות הירכיים שבוצעו היו הסרת עודפי עור הקפיות או חלקיות בלבד. בעיות משמעותיות דוגמת נדידה גדולה של הצלקות מטה, הצטברות נוזלים ודם רבים היו שכיחות ביותר. רק לאחר תיאורו של Lockwood שתיאר קיבוע של הרקמה לחיתולית בירך הפנימית ובעכוז חל שינוי בגישה וסיבוכים אלו פחתו משמעותית. בנוסף תיאר Lockwood "אזורי הצמדות" (zones of adherence), אשר אם מבוצע שחרורם במהלך הניתוח תתקבל תוצאה ארוכת טווח.

האם אני מועמד/ת טוב/ה להרמת ירכיים?

הרמת ירכיים הינו ניתוח המעצב ומחטב את הירכיים על ידי הסרת עודפי עור, ובמקרים מסויימים אף עודפי שומן, כאשר התוצאה המתקבלת הינה קבלת ירך חטובה, מתוחה ומעוצבת. ניתן לבצע הרמת ירך פנימית (חתך באזור המפשעה) או חיצונית. באם התעמלות ואובדן משקל משמעותיים לא פתרו את הבעייה, ניתוח הרמת הירכיים הינו הניתוח המותאם לכך.
מועמדים טובים הינם:

  1. מועמדים בעלי עודפי רקמות רכות לאורך הירך הפנימית או החיצונית.
  2. מטופלים בריאים ובעלי BMI מתאים.
  3. מטופלים בעלי גישה חיובית וציפיות מותאמות לגבי תוצאות הניתוח.
  4. מטופלים המחוייבים גם לאחר הניתוח לנהל חיים בריאים הכוללים תזונה נכונה ופעילות ספורטיבית שגרתית.

הדרך הטובה ביותר לקביעה האם הנך מתאים/ה לניתוח הינה להוועץ עם כירורג פלסטי

איך מתכוננים לניתוח הרמת ירכיים?

בפגישת הייעוץ יערך דיון לגבי הרגלי החיים שלך. אלו יכללו את מצבך הרפואי, תרופות אותן הינך נוטל/ת, תוספי מזון, אלכוהול, עישון. דר' סילפן יבצע בדיקה גופנית ויעריך את גורמי הסיכון לביצוע הניתוח. לאחר מכן יערך דיון איתך בנוגע לחלופות הניתוחיות.

איך מתבצע ניתוח הרמת הירכיים?

הניתוח מתבצע בהרדמה כללית. ביום הניתוח, דר' סילפן יבצע סימונים כשהנך בעמידה. בנוסף יסביר דר' סילפן על החתכים בשיטות השונות שוב. בהרמת ירכיים פנימית יתבצע חתך בקו המפשעה ולעיתים יהיה אף צורך בחתך נוסף היורד עד לחלקה הפנימי של הברך. סוגי החתכים יקבעו בהתאם לאזורים בהם ברצוננו לטפל, מידת התיקון הנדרש והעדפות המטופל/ת ודר' סילפן עצמו.

מהם ההבדלים בין השיטות השונות של מתיחת הירכיים?

קיימות שיטות שונות המיועדות לטפל באזורי ירכיים שונים.
הרמת ירכיים פנימית- בשיטה זאת נטפל בירך הפנימית. החתך יתבצע באזור המפגש שבין האגן לירך. עור ושומן יוסרו והעור נתפר על מנת לקבל הידוק עור, שיפור במתאר הירך ואלסטיות טובה יותר של העור
הרמת ירכיים חיצונית – כאן תטופל הירך החיצונית. החתך מתבצע בחלקה העליון של הגפה (באזור הקו התחתון של התחתונים). הרמת ירכיים חיצונית תביא להרמת הירך החיצונית, הסרת עודפי העור במותניים וכן הרמת עכוז. שיטה זאת מיועדת בעיקר למטופלים אשר ירדו במשקלם באופן קיצוני.

לאיזה תוצאות עלי לצפות מניתוח מתיחת ירכיים?

התוצאות נראות כמעט באופן מיידי, אולם תוצאה סופית תתקבל רק לאחר מספר שבועות. עם הזמן, יהיו הצלקות פחות בולטות, אולם התוצאות בד"כ יחזיקו זמן רב.

במה כרוכה ההחלמה?

התוצאות נראות כמעט באופן מיידי, אולם תוצאה סופית תתקבל רק לאחר מספר שבועות. עם הזמן, יהיו הצלקות פחות בולטות, אולם התוצאות בד"כ יחזיקו זמן רב.כאשר יסתיים הניתוח, יהיו אזורי הניתוח חבושים בפלסטרים . חבישות לחץ יסייעו בהפחתת הבצקת ויתמכו במניעת נדידת הצלקות. בד"כ יוותרו נקזים בתום הפעולה על מנת לנקז את הנוזלים המצטברים בחלל שנוצר. אלו יוסרו לאחר מספר ימים. כיוון שהתפירה מתבצעת על ידי תפרים הממוקמים בשכבות עור שונות, חלק מהתפרים ינמסו רק לאחר מספר חודשים. מומלץ בד"כ ליטול חופשה של כ-10 ימים מהעבודה. במהלך תקופה זאת מצופה מהמטופלים להסתובב ולהתנייד. שטפי דם ונפיחויות עשויים להמשך כחודש ואף יותר. מרבית המטופלים מחלימים היטב מהפעולה וחוזרים לפעילות רגילה בתוך כ-3 חודשים.

האם הניתוח להרמת ירכיים הוא בטוח?

כל פעולה כירורגית כרוכה בסיכונים. תופעות לוואי אפשריות בניתוח הרמת הירכיים הינן נפיחות באזורי החתכים, הצטברות נוזלים ונפיחות ברגליים וכן נוזל לימפה (לימפאדמה), קרישי דם, נדידת צלקת, פגיעה עצבית. כל אלה פוחתים במועמדים המתאימים לניתוח וכן במטופלים שיניעו עצמם במהירות לאחר הפעולה.

ניתוח הרמת יריכיים יכול להתאים לאנשים שיש להם עודף רקמות רכות לאורך הירך הפנימית או הירך החיצונית, אנשים בעלי גישה חיובית ואופטימיים, אנשים המחייבים לעשות פעילות ספורטיבית לאחר הטיפול ולנהל חיי שגרה בריאים.

ניתוח מתיחת יריכיים ניתן לעשות מכל גיל, אך יש לקחת בחשבון שהריונות ולידות יכולים לשנות את תוצאות הניתוח. ניתן לבוא למרפאה לייעוץ ללא התחייבות ולהחליט ביחד.

חופשת המחלה המומלצת שיש לקחת מהעבודה היא 10 ימים, בפועל עד להחלמה מלאה יש לקחת שלושה חודשים בחשבון עד שכל הצלקות והבצקות נעלמים.

לאחר ההחלמה תהיה תקופה בו יווצרו בצקות ויש להסתובב עם רצועת לחץ להצלחת הטיפול. יש להמנע מלשטוף את המקום ביום הראשון. לאחר מכן, יש להשתמש בקומפרסרים קרים על האיזור ושמירה על המקום נקי.