ניתוח מתיחת בטן, אחד מהניתוחים השכיחים בכירורגיה פלסטית אסתטית, עבר שינויים משמעותיים בעשורים האחרונים. למשל, קווי הצלקת מניתוח מתיחת הבטן הותאמו לאורך השנים לצו האופנה שהיה נהוג באותו זמן; כך קרה שכאשר היה קו הביקיני הנמוך מודרני (סנט טרופז), הייתה הצלקת נמוכה מאוד, אולם כשקו הביקיני הפך להיות גבוה יותר (הביקיני הברזילאי) היה צורך להתאים את הצלקת החדשה לקו האופנה החדש.

בד בבד עם השינויים תלויי האופנה בטכניקות הניתוחיות, החלו להתפרסם בספרות המקצועית מאמרים שדנו ביתרונות ובחסרונות של השיטות החדשות ובעיקר התמקדו בצורך להקטנת הסיבוכים הניתוחיים. הבנה טובה יותר של האנטומיה וכן פיתוח טכניקות של ניתוחי מתיחת בטן שאינן מחייבות יצירת חתכים נרחבים, הובילו לירידה דרמטית באחוזי הסיבוכים ולתוצאות האסתטיות הרצויות כפי שאנו עדים להן היום.

מה מטרתו של ניתוח מתיחת בטן?

מטרת ניתוח מתיחת בטן היא הסרת עודפי העור והשומן באזור הבטן, חיזוק שריר דופן הבטן ועיצוב קו מתאר המותניים כך שיתאים לשאר אזורי הגוף.

מתיחת בטן לפני אחרי

מי מתאים לניתוח מתיחת בטן?

ניתוח מתיחת בטן מתאים לנשים וגברים הסובלים מחולשת דופן הבטן, עודפי עור, סימני מתיחה או חולשת שרירי הבטן. המטופלים/ת האידיאליים יהיו בעלי גובה ומשקל תקינים (BMI), כאלה אשר ירדו במשקל (לעיתים אף בצורה קיצונית) והעור העודף נראה כסינר המשתפל מבטנם, או נשים אחרי לידות אשר אינן מתכננות לידות נוספות.

הסיבה השכיחה ביותר לרפיון הבטן הינה ריבוי הריונות. במהלך ההיריון נמתחים העור ושרירי הבטן מעבר ליכולותיהם הביו-מכאניות. כתוצאה מכך נפגמת יכולתם האלסטית לחזור למצבם הראשוני. למעשה אנו עדים להחלשות השרירים הישרים של הבטן ולהפיכת מבני הבטן לדקים יותר. בדומה לתופעת ההיריון, גם ירידה גדולה במשקל, אם בשל דיאטות או בשל ניתוח כירורגי (קיצור קיבה), עשויים לתרום לעודפי עור גדולים ולחולשת דופן הבטן.

מי לא מתאים לניתוח מתיחת בטן?

התוויות נגד (יחסיות) לניתוח מתיחת בטן הינן צלקות באזורי הבטן השונים, מצבים רפואיים שונים (חולי לב, סכרת, השמנת יתר ועישון כבד), תכנון הריונות נוספים, אירועים קודמים של תסחיפים ריאתיים, השמנת יתר קיצונית [BMI מעל 40. ה- BMI מוגדר עפ"י היחס בין המשקל (בק"ג) מחולק בגובה (מטר בריבוע)] ומטופלים בעלי ציפיות לא מותאמות.

למה מתיחת בטן אינה תחליף לדיאטה

נשים רבות מעוניינות בניתוח מתיחת בטן לאחר הריונות ולידות ועל מנת להשיב לבטן את המראה השטוח וההדוק של לפני ההריונות. אך חשוב לזכור כי מתיחת בטן היא פתרון מתאים למי שסיימה את פרק ההריונות והלידות בחייה. אמנם אין מניעה לבצע מתיחת בטן עוד לפני סיום שלב ההריונות, אך הריון נוסף עשוי להשפיע על תוצאות הניתוח ולכן מומלץ להמתין.
בכל מקרה מומלץ לנסות לבצע שינויים בסגנון החיים לאחר הלידה וכחצי שנה לאחר סיום ההנקה – תזונה, פעילות גופנית או הפסקת עישון בטרם בוחרים בפתרון ניתוחי.
לאחר שתגיעי למשקל היעד שלך ותתייצבי, זהו הזמן הנכון לשקול ניתוח מתיחת בטן. ניתוח מתיחת הבטן אינו מיועד לירידה במשקל, אלא יכול לסייע לעצב ולחזק איזורים "בעייתיים" שלא התעצבו בעקבות הירידה במשקל או הפעילות הגופנית.

מתיחת בטן לאחר ניתוח קיסרי

ניתוח קיסרי, בניגוד ללידה רגילה, מותיר צלקת שלעתים פוגעת במראה הבטן. ניתוח מתיחת בטן לאחר ניתוח קיסרי הוא הליך שהפך פופולרי בשנים האחרונות, בשל העובדה שהוא מטפל גם בשרירי הבטן, גם בשכבת העור וגם בשכבת השומן. הניתוח מצריך מספר ימי התאוששות בבית, וניתן לחזור לפעילות גופנית כשלושה חודשים לאחר הניתוח. מתיחת הבטן יוצרת מראה של בטן מתוחה וחטובה והתוצאות נשמרות לאורך זמן רב.

שכיחות הניתוח למתיחת בטן

עפי" נתונים המגיעים מארה"ב עולה כי בין השנים 1997 ו-2008 התרחשה עלייה של 333% במספר ניתוחי מתיחת בטן.

מתיחת בטן לגברים

גם גברים עשויים להזדקק לניתוח מתיחת בטן, בין אם מסיבות גנטיות הגורמות לעודפי שומן ועור באזור הבטן ובין אם לאחר ירידה משמעותית במשקל שגורמת לעודפי עור ורפיון באזור. מראה רפוי של אזור הבטן עלול לגרום לחוסר ביטחון ולפגוע בדימוי העצמי ולעתים גם תזונה ופעילות גופנית לא יסייעו לשיפור מראה האזור. במקרים כאלה מומלץ לשקול אופציה כירורגית.

כיצד מתכוננים לניתוח מתיחת בטן?

ההערכה לניתוח מתיחת בטן חשובה ביותר. יהיה צורך לשים דגש בעיקר על יציבות משקל המטופל/ת ואורח חייו. ההערכה תכלול תשאול מלא בכל הנוגע למחלות לב, סכרת, אירועי תסחיפים בעבר וניתוחים קודמים (כולל פעולות לפרוסקופיות). כמו כן במקרה של מטופלות, יהיה צורך לברר האם המטופלת מתכננת הריונות נוספים. באשר למטופלים שירדו בצורה דרמטית במשקלם, מומלץ להמתין עד להתייצבות משקלית בטרם ינותחו.

הבדיקה הרפואית תכלול הערכה של מבנה הבטן, כמות ואיכות עודפי העור ונוכחות סימני מתיחה, הערכת המרכיב השומני ופיזורו בבטן ובמותניים, שלילת גושים ו/או בקעים וכן הערכה של חוזק דופן שרירי הבטן. לבסוף תעשה הערכת נוכחות ומיקום צלקות קודמות. לאחר שיבדקו כל אלה יהיה צורך לדון עם המטופל/ת לגבי השיטות הניתוחיות ולהתאים את השיטה לציפיות המנותח/ת.

בדיקות נוספות יכללו בדיקות דם שגרתיות (כולל תפקודי קרישה), צילום חזה, אק"ג, ובדיקת תפקודי ריאות במידת הצורך. במידה ויועלה החשד לבקע, יש צורך לערב כירורג כללי במהלך הניתוח בכדי לאפשר תיקון הבקע ומתיחת בטן בו זמנית.

איך מתבצע ניתוח מתיחת בטן

עוד בטרם הכניסה לחדר הניתוח, יבוצעו סימוני הניתוח על גוף החולה במצב עמידה. ניתוח מתיחת בטן מתבצע בהרדמה כללית ואורך כשעתיים-שלוש שעות. בניתוח יבוצע חתך בקו המפשעה התחתון (הנמשך מקו מותן אחד למשנהו). חתך זה כאמור יתבצע במיקום המותאם לגזרת בגד ים או תחתונים בהם משתמשים תדיר המטופלים. דרך החתך יופרדו העור והשומן ממעטפת שרירי הבטן עד לגובה קשת הצלעות. בשעה שיתבצע שימור הטבור, תבוצע תפירה וקירוב מעטפת שרירי הבטן הישרים וכך יושג חיזוק דופן הבטן.
עתה יוסרו כל עודפי העור והשומן (הנמצאים בד"כ בין הטבור לקו הצלקת) והצלקת הבטנית תיסגר בשכבות של תפרים נמסים. בתום הניתוח יושארו נקזים והבטן תחבש בחגורת בטן הדוקה.

ימי אשפוז לאחר ניתוח מתיחת בטן

בשנים האחרונות חלו שינויים רבים גם בנושא אשפוז החולים לאחר ניתוח מתיחת בטן. בשעה שבעבר היה נהוג לאשפז מטופלים לאחר מתיחת בטן למשך כיומיים, במרכזים רבים בעולם נהוג היום לשחרר את החולים כבר ביום הניתוח. מחקרים שפורסמו לאחרונה מצביעים על יעילות ובטיחות ניתוח מתיחת בטן המתבצעות על בסיס אשפוז יום. מחקרים אלה הראו כי אין תלות בין אחוז הסיבוכים ואורך האשפוז לאחר הניתוח. כאמור מתיחת בטן הפכה לפעולה המבוססת על אשפוז יום בעיקר לאור השינויים הבטיחותיים בהרדמה והיעילות האחר-ניתוחית כמו גם בכל הקשור לבקרת הכאב (משאבות כאב וטיפולים אלקטרומגנטיים).

החלמה לאחר ניתוח מתיחת בטן

מספר ימים לאחר השחרור מבית החולים יוצאו הנקזים. מומלץ שלא לשכב במיטה ולא לנוע, אלא לחזור לפעילות שגרתית בצורה הדרגתית. יש צורך בשימוש בחגורת הבטן במשך תקופה של חודשיים-שלושה במהלך היום. תפקידה של החגורה להקטין בצקות ולהאיץ את ספיגת נוזלי הגוף המצטברים באזור הניתוחי. בעוד שפעילות הכרוכה בהרמת משאות כבדים אינה מומלצת, ניתן יהיה לחזור לעבודה בתוך כשבועיים ממועד הניתוח. בד"כ מומלץ לחזור לפעילות גופנית הדרגתית כ-6 שבועות ממועד הניתוח. את התוצאה הסופית ניתן בד"כ לראות כ-3 חודשים לאחר הניתוח עם ספיגתם של מרבית הנוזלים באזור הניתוחי.

תופעות לוואי וסיבוכים בניתוחים למתיחת הבטן

למרות שלרוב שכיחות הסיבוכים נמוכה, בניתוחים למתיחת בטן עלולים להתרחש סיבוכים דוגמת פעירת פצעי הניתוח, הצטברות נוזלים (סרומה), דימומים, זיהומים, צלקות היפרטרופיות (הבולטות מעל שולי החתך), שינויים תחושתיים בעיקר בבטן התחתונה. סיבוכים נדירים יכללו תסחיפים ריאתיים, אובדן רקמת הטבור או נמק עורי, אזורי רגישות יתר (נאורומות). יש לציין כי קיימים גורמי סיכון העלולים לתרום למצבים אלה . מבין אלה נמנים: סכרת, יתר לחץ דם, BMI גבוה, עישון כבד או אסתמה וריבוי ניתוחים בו זמנית המאריכים את משך הניתוח. מצבים אלו אינם שכיחים במהלך ניתוח מתיחת בטן ולאחריו.

שילוב מתיחת בטן והרמת חזה

בשנים האחרונות הפכו הניתוחים המשולבים לנפוצים מאוד בקרב נשים המעוניינות לטפל במספר אזורים בגופן במקביל.
הניתוח המשולב פופולרי במיוחד בקרב נשים לאחר לידה, אשר אזור החזה והבטן שלהן עוברים שינויים רבים לאתר תקופת ההריון וההנקה – עודפי עור באזור הבטן, רפיון בשרירי הבטן, צניחת שדיים וסימני מתיחה ועוד. מלבדן, נשים רבות בוחרות לעבור את ההליך ללא קשר להריונות ולידה ומתוך רצון להשיב לגופן מראה מוצק, מעוצב, נשי וצעיר.
ההליך המשולב של מתיחת בטן והרמת חזה טומן בחובו לא מעט יתרונות עבור נשים, כמו למשל האפשרות לעבור מספר הליכים בבת אחת והאפשרות לחסוך את הצורך במספר תקופות התאוששות. מבחינה כירורגית, ההליך מאפשר לרופא המנתח לקצר את זמן הניתוח הנוסף והשימוש בהרדמה אפידורלית מאפשר לשנות את תנוחת המנותחת במהלך הניתוח ולהשיג על ידי כך תוצאה אסתטית טובה יותר וסיכון מופחת לפקקת ורידים.
במהלך הניתוח מתבצעת הסרה של תאי שומן עודפים ושל עודפי עור וכן מתבצע הידוק של שרירי הבטן. החתכים נסגרים באמצעות תפרים מתמוססים, כך שאין צורך להסירם לאחר הניתוח ובנוסף, ההרדמה האפידורלית המוחדרת לגבה של המנותחת בעת הניתוח נשארת במקומה גם לאחר הניתוח ומאפשרת המשך מתן משככי כאבים והחלמה קצרה וקלה יותר.

לגברים ונשים שעברו שינויי משקל דראסטים, לדוגמא ירידה במשקל, או לאחר לידות והריונות.

מומלץ להגיע לניתוח שכזה לאחר התפתחות מלאה בין הגילאים 16-18 יש להתייעץ עם רופא מומחה מראש.

תקופת ההחלמה מניתוח מתיחת בטן היא בממוצע שבועיים. זמן זה משתנה ממטופל למטופל.

יש להשמע להוראות הרופא ובנוסף, יש להמנע מלשכב על הבטן. כל פעולה התפעיל את שרירי הבטן כמו שיעול, צחוק וכו עלולה לכאוב. בשבוע השני כבר יחול שיפור והתפרים יתחילו להראות קטנים יותר ולהתמוסס.