ניתוח הצמדת אוזניים

ניתוח הצמדת אוזניים מתאים למי שיש לו אוזניים בולטות. נמצא כי 60% בקרב מבקשי הניתוח הם בעלי רקע משפחתי.

ניתוח זה יכול לסייע רבות בשיפור הדימוי העצמי ותחושת הביטחון. למי מתאים הניתוח? ולמי לא? מהו תהליך ההחלמה? ותוך כמה זמן אפשר לחזור לשגרה?

אוזניים בולטות אמנם לא משפיעות על יכולת השמיעה, אבל עלולות לגרום, כבר בגיל צעיר מאוד, לפגיעה באיכות החיים. ניתוח הצמדת אוזניים משפר את האסתטיות שלהן, וכתוצאה מכך מחזק גם את הדימוי העצמי ומונע עלבונות, הצקות ותחושות לא נעימות. הליך כירורגי זה מתבצע תחת הרדמה מקומית, וגם ילדים יכולים לעבור אותו בבטחה ולשדרג את חייהם.

באילו מקרים כדאי לעבור הצמדת אוזניים?

אצל רוב בני האדם, המרחק בין הגולגולת לבין החלק העליון של האפרכסת של האוזן הוא 1-1.5 ס”מ. אצל כ-5% מהאוכלוסייה המרחק גדול יותר – לרוב עקב סיבות גנטיות שמובילות לכמות עודפת של סחוס באזור הקונכייה של האוזן ולזווית רחבה מדי בינה לבין הקרקפת.

ככל שהמרווח גדול יותר, כך האוזניים הופכות בולטות יותר, והקושי עקב הפגיעה האסתטית עלול להיות עמוק יותר. על-מנת להמליץ אם לעבור את הניתוח שמקרב את האוזניים לגולגולת, ד”ר סילפן מבצע את המדידות המדויקות הרלוונטיות – ומקפיד לבחון לעומק גם את ההיבט הרגשי ואת מידת המצוקה של האדם בגלל הבולטות של האוזניים. חשוב לציין כי מדובר בהחלטה כבדת משקל, ולכן אם יש צורך בכך מקיים ד”ר סילפן יותר ממפגש ייעוץ אחד, עד שהוא יכול להמליץ בלב שלם על הפעולה שלתפישתו תבטיח מקסימום תועלת למטופל או למטופלת.

 

באיזה גיל ניתן לעבור ניתוח להצמדת אוזניים?

בניגוד לרוב הניתוחים הפלסטיים, הצמדת אוזניים אפשרית כבר בשלב מוקדם מאוד בחיים – בסביבות גיל 5-6, אולם הפונים לניתוח מגיעים בד”כ בשלבי מעבר בחייהם (כניסה לחטיבת הביניים, בטרם הגיוס, בטרם כניסה לסביבת עבודה חדשה וכו).

סיבה אחת לכך היא שמדובר כאמור בתופעה שמקורה גנטי, ולכן היא באה לידי ביטוי גם אצל ילדים קטנים. סיבה שנייה היא שבגיל 5-6 למעלה מ-90% מהסחוסים באוזן כבר קיימים, כך שלמעשה האוזן נמצאת בגודל מלא או כמעט מלא – ואם ניתוח עשוי לסייע, אין סיבה לדחות אותו.

עוד פקטור שחשוב לקחת בחשבון הוא תרומת האינטראקציות החברתיות ודימוי הגוף להתפתחות ילדים. לרוב המודעות לגוף מתחילה להיווצר בסביבות גיל 5, ומתעצמת – ביחד עם השפעת הסביבה על הילד – עם המעבר לבית הספר. בהתאם החופש הגדול שלפני כיתה א’ הוא מועד מתאים במיוחד למעבר ניתוח הצמדת אוזניים. באופן טבעי ניתן לעבור את הניתוח גם בשלבי חיים מאוחרים יותר, ועם אותם אחוזי הצלחה גבוהים מאוד ומינימום תופעות לוואי או סיבוכים אפשריים.

מהלך הניתוח

ניתוח להצמדת אוזניים מבוסס על חתך קטן מאחורי האפרכסת של כל אוזן. דרך החתך מוסרים הסחוסים העודפים וכן רקמות עור עודפות, בהתאם לתכנון המוקדם. משך הניתוח הוא כ-90 דקות.

הפעולה הכירורגית עצמה נחשבת לפשוטה יחסית, אבל כמובן מחייבת דיוק מרבי ולכן ניסיון רב. באופן עקרוני ניתן לעבור ניתוח זה תחת הרדמה מקומית בכל גיל. אצל ילדים, ובפרט אלה הצעירים יותר, השיקול המרכזי הוא היכולת לשתף פעולה – כלומר לשכב ללא תנועה במשך שעה וחצי. מאחר שהילד או הילדה לוקחים חלק מלא בתהליך, כבר במפגשי הייעוץ, ומעוניינים מאוד בשינוי המראה, ניתן ליצור אצלם את המחויבות הנדרשת לתהליך. כמובן שבכל מקרה ההורים נמצאים בתמונה כל הזמן וההחלטה היא גם שלהם.

 

היערכות לקראת ניתוח הצמדת אוזניים

ההיערכות לניתוח כוללת כאמור מדידות מדויקות של שתי האוזניים – האורך של כל אחת מהן, הרוחב, הזווית בין כל אוזן לבין הגולגולת ועוד.

עוד בדיקות חיוניות הן ספירת דם, כימיה ותפקודי קרישה, וזאת על-מנת לוודא כשירות לעבור הליך כירורגי.

מעשנים מתבקשים להפסיק לעשן כחודש לפני הניתוח, וזאת מפני שהחומרים המזיקים שבסיגריות מקשים על הגוף להתאושש. תוספי תזונה ותרופות שעלולים לדלל את הדם ניתן לקחת עד שבועיים-שלושה לפני הניתוח, בהתאם לייעוץ ספציפי מרופא.

72 שעות לפני מועד הניתוח יש לגלח את השיער מאחורי האוזניים, וכמו כן נדרש צום של מספר שעות.

החלמה לאחר ניתוח הצמדה לאוזניים

במרבית המקרים המנותחים משוחררים לביתם כבר לאחר התאוששות קצרה בהשגחת הצוות הרפואי של מרכז תל אביב לכירורגיה פלסטית. כדאי לדעת שבמרכז ישנו חדר ניתוח פרטי, מאובזר מא’ ועד ת’, כך שהתהליך כולו מתנהל בבטיחות מלאה וביעילות מרבית.

תופעות לוואי אפשריות בימים הראשונים הן שטפי דם, כאב קל ובצקות. בשבוע הראשון רצוי להימנע משכיבה על אחת האוזניים, ובמשך כחודש וחצי לא לבצע מאמצים גופניים משמעותיים. פרט לכך ניתן לחזור לשגרה לאחר כשבוע.

האם תוצאות ניתוח הצמדת אוזניים מחזיקות מעמד לכל החיים?

כן.

כאמור בגיל 5-6 האוזן מגיעה לגודלה הסופי, ולכן אם הניתוח להצמדת האוזניים בוצע בשלב זה, או מאוחר יותר, התוצאות יישמרו לכל החיים. בשבועיים הראשונים לאחר הניתוח מטופלים מבוגרים חובשים סרט ראש (כמו של טניסאים) – על-מנת להגן על האוזניים. במשך 3-4 שבועות נוספים כדאי לחבוש את הסרט הנ”ל ובעיקר בשעות הלילה.

ד”ר רם סילפן מקפיד על ליווי המנותחים לצורך ביקורת והערכת השינוי, וכן לטובת מתן מענה מלא ומפורט לכל שאלה או בקשה שמתעוררות אחרי הניתוח.

עוד חשוב לציין כי הצלקת בעקבות הצמדת האוזניים מוסתרת מאחורי האוזן ולכן אינה בולטת לעין.

היתרונות של מעבר ניתוח הצמדת האוזניים במרכז תל אביב לכירורגיה פלסטית

  • תשומת לב מלאה – לפני הניתוח (כולל 2-3 מפגשי ייעוץ במידת הצורך עם ד”ר רם סילפן) ולאחריו.
  • חדר ניתוח פרטי – מצויד בכל המכשירים הדרושים.
  • ניסיון רב – לד”ר סילפן ניסיון עשיר בביצוע ניתוחים פלסטיים באופן כללי והצמדות אוזניים בפרט.
  • דיסקרטיות מוחלטת – כחלק בלתי נפרד מהשירות במרכז המטופח והיוקרתי.
  • הרדמה מקומית – ובזכותה התאוששות מהירה וללא הסיכונים של הרדמה מלאה.
  • תוצאות מרשימות – הניסיון של ד”ר סילפן, ההכשרה המקיפה שעבר והביצוע המוקפד של כל ניתוח הצמדת אוזניים מבטיחים שינוי משמעותי לטובה במראה, ואיתו בדימוי העצמי ובביטחון העצמי.

ניתוחי אסתטיקה נוספים

במרפאתנו מתבצעים בכל יום מגוון טיפולי פנים באופן בטוח ומקצועי. מוזמנת אלינו למרפאה לפגישת ייעוץ מקצועית עם מומחה פלסטי בכיר.

דילוג לתוכן