מה עושים עםחזה גברי מפותח (גניקומסטיה)?

ד"ר סילפן, מומחה בינלאומי לניתוחים פלסטיים במרכז תל אביב לכירורגיה פלסטית. היום באתי לדבר איתנו על חזה גברי מפותח ולא בגלל כושר אלא במובן "ציצקעס" לגברים

אודטה: נמצאים אתי פה ד"ר רם סילפן וד"ר רוני עמית, שני רופאים על ספה אחת, חלומה של כל אם עברייה יהודיה. אני רוצה להתחיל איתך, ד"ר סילפן, מומחה בינלאומי לניתוחים פלסטיים במרכז תל אביב לכירורגיה פלסטית. היום באתי לדבר איתנו על חזה גברי מפותח ולא בגלל כושר אלא במובן "ציצקעס" לגברים. בוא תסביר לנו.

ד"ר סילפן: אנחנו מדברים על גניקומסטיה. גניקומסטיה מתאר מצב של חזה מפותח בגבר. מקור השם ביוונית, גניקו- נשי, מסטיה- זה שד, כאשר בסופו של דבר המרכיבים השדיים של גבר הם דומים, זהים כמעט לחלוטין לנשים. יש לנו מרכיב בלוטי שהוא מרכיב נוקשה יותר, ומרכיב שומני שהוא מרכיב רך יותר. למעשה, הסיבות למצבים האלה הן סיבות רבות והטווחים הם מאוד רחבים. זה מתחיל מסיבות תורשתיות, עובר דרך כל מיני מרכיבים הורמונליים, תרופות וכיוצא באלה. אבל לאחרונה אנחנו רואים יותר ויותר מרכיבים תזונתיים שנכנסים לאלמנטים האלה. אנחנו רואים למשל שהנושאים ההורמונליים קשורים לנושא הזה.

אודטה: כמו הסויה למשל, שזה אחד הדברים שגורמים לזה.

ניתוח הקטנת חזה לגבר – גניקומסטיה – ד"ר סילפן

בסרטון יסביר ד"ר סילפן על תופעת הגניקומסטיה, מצב שבו קיים חזה גברי מפותח. השכיחות של התופעה גדולה (עד  60% מהאוכלוסייה) והיא גורמת למגבלות תפקודיות ופסיכולוגיות.

הניתוח מאפשר לייצר התאמה ופרופורציות רצויות, להעניק תחושה נוחה ולשפר את הביטחון העצמי.

בסרטון ד"ר סילפן יתאר את הגורמים לתופעה, למי הניתוח מתאים, מהם הפתרונות הרפואיים הטובים ביותר, מהלך הניתוח וההחלמה.

ד"ר סילפן: למשל, כן. ואנחנו רואים באמת שזה מתאים לסברה או לתאוריה שהועלתה בזמנו שבאמת קיים פה איזשהו חוסר איזון הורמונלי בין ההורמונים האסטרוגניים שהם אלה שמעודדים את היצירה של השד לעומת ההורמונים האנדרוגניים שהם למעשה מעכבים את הגדילה שלו.

אודטה: ויש פה סבל נפשי גדול לגבר שמסתובב עם חזה נשי.

ד"ר סילפן: ללא ספק, יש פה מבוכה גם ברמה של חשיפה בים, שימוש בחולצות כאלה או אחרות וגם לעתים בעיות תפקודיות ברמה של אפילו כאב מקומי באזור של הגניקומסטיה.

אודטה: אז יש אופציה טיפולית שהיא ללא ניתוח?

ד"ר סילפן: קודם כל הדבר שאנו נוהגים לעשות זה לשלול את הסיבה שגורמת לגניקומסטיה. אם זו סיבה למשל תרופתית, אז אנחנו צריכים לבוא לאתר את הסיבה הזו ולפתור אותה. בדרך כלל אם אכן קיימות סיבות ברורות, אז הן נפתרות. בדרך כלל לעומת זאת כשהגניקומסטיה מתמשכת מעבר לשנה, הפתרון הוא פתרון כירורגי.

אודטה: מאיזה גיל אפשר להתחיל לעשות את זה?

ד"ר סילפן: אנחנו מבצעים את הניתוחים האלה החל מגיל 18, כאשר השד מסיים את הבגרות שלו. קיימות שתי שיטות לפיתרון הבעיה, אחת שיטה פתוחה והשנייה שיטה סגורה. כאשר בשיטה הפתוחה אנחנו מבצעים חתך בחלק התחתון של העטרה. השיטה הסגורה היא שיטה שמיועדת יותר לפיתרון מקומי של בלוטה והמרכיב הנוקשה יותר, בשעה שאנחנו צריכים לפתור את הבעיה השומנית אז אנחנו מדברים על חתך זעיר שמגיע מהצד ובצורה כזו מבצעים את השאיבה.

אודטה: אז איך יודעים איזה סוג של ניתוח מתאים לכל מטופל? כי אתה מבדיל בין שני סוגי ניתוחים לשני סוגי בעיות, השומנית והנוקשה. מה המרכיב היותר גדול בשד הגברי המפותח?

ד"ר סילפן: בדרך כלל היום אנחנו פחות רואים מרכיבים נוקשים ויותר מרכיבים שומניים, בהתאם לכך אנחנו מתכננים את הניתוח. אם למשל קיימים עודפים של עור קיצוניים אנחנו נבצע את השיטה הפתוחה. אבל במרבית המקרים כאשר המרכיב הוא שומני, אז אין צורך לבוא ולפתוח את כל העטרה וניתן להסתפק בחתך צדי קטן.

אודטה: ואיך באמת זה נראה אחר כך, נשארות צלקות גדולות?

ד"ר סילפן: בהתאם לחתך עצמו. אם החתך הוא מינימליסטי וצידי אז הצלקת היא קטנה מאוד.

אודטה: זה כשעושים את השאיבת שומן.

ד"ר סילפן: נכון. וגם החתך בעטרה הוא יחסית קטן.

אודטה: העטרה, כלומר החלק הכהה של הפטמה. ואז גם אולי זה לא כל כך מורגש. אני יודעת שאצל נשים הצלקות בחזה הן הכי פחות מורגשות והכי עדינות. תוך כמה זמן יש החלמה מזה?

ד"ר סילפן: ההחלמה היא מאוד מהירה, זו החלמה של כשבוע עד עשרה ימים. ברמה התפקודית, אנשים חוזרים לתפקוד מלא מבחינת פעילות ספורטיבית וכן הלאה. בדרך כלל מחכים כחודש ימים לחזרה כמעט מלאה.

אודטה: הנה אני רוצה שנראה כאן. בוא תסביר לנו מה אנו רואים כאן.

ד"ר סילפן: אז פה אנחנו למשל רואים מצב של גניקומסטיה דרגה שנייה, כאשר מצד ימין אנו רואים בלט של מרכיב בלוטי ושומני. פה בוצע ניתוח של שיטה פתוחה כאשר ניתן אולי לראות איזשהי צלקת מאוד קטנה בחלק התחתון של העטרה.

אודטה: ממש ממש לא מורגש, זה פשוט לא יתואר. אתה יודע, דודו טופז זכרונו לברכה היה מסתובב עם כזה דבר של ה"לפני", ובכל הזדמנות הוא היה אוהב להוריד את החולצה מול המצלמות, אני הייתי רואה את זה בבית, ותמיד הייתי תוהה למה הוא לא מנתח את זה. הנה, יש אופציה.

ד"ר סילפן: קיימת אופציה ללא ספק, והיא אופציה טובה.

אודטה: הנה יש בשורה לגברים שסובלים מזה, החל מגיל 18 אפשר לפתור את הבעיה ממש בעלות צלקתית נמוכה, וזמן התאוששות נמוך. יש מאכלים שלא כדאי לאכול?

ד"ר סילפן: דיברנו על זה שהמרכיב התזונתי פה הוא מרכיב חשוב בגלל המרכיבים ההורמונליים. יש קשר בין הנושא של הבשר האדום והנושא של פולי סויה שהזכרנו, וכמובן יין ובירה, כמרכיב הורמונלי ושומני שמפתח את המצב הזה.

ניתוחי חזה נוספים

במרפאתנו מתבצעים מגוון ניתוחים לעיצוב החזה ביניהם ניתוח הגדלת חזה, הקטנת חזה, הרמת חזה, שיחזור שד וגניקומסטיה. לפרטים נוספים מוזמנים לקרוא לתאם פגישת ייעוץ אישית

דילוג לתוכן